Jan 30, 2014

STATUS HALAL Shaklee

Unknown | Thursday, January 30, 2014 | 0Comments |
Kebanyakkan customer tanye pasal kes halal ke Shaklee ni...So, ni boleh merungkai segala persoalan yg terbuku di hati semua...hihihihi
 
 
STATUS HALAL : Produk Shaklee untuk pasaran Malaysia disahkan HALAL oleh Islamic Services of America (ISA), badan yang diiktiraf oleh JAKIM.
 


Bagaimana pula dengan kapsul bagi vitamin softgel?

Softgel yang digunakan bagi Vitamin E, OmegaGuard, Lecitin adalah bersumberkan Bovine. Dan bovine yang digunakan ni adalah dari lembu yang disembelih dan dipantau oleh ISA. Maka ianya lembu bukan sebarang lembu ye…heheh… 
Kenapa tiada cop halal pada botol?

Sebenarnya, bagi sebarang ubat-ubatan atau suplemen, cop halal pada botol tidak diperlukan. Dah cukup dengan sijil yang dikeluarkan oleh badan yang diiktiraf. Standard Halal Farmaseutikal ni memang tak sama dengan Standard Makanan Halal. Kalau makanan, haaa memang ya nak kena ada cop halal.

Kenapa bukan JAKIM yang keluarkan sijil halal untuk Shaklee?
JAKIM hanya keluarkan sijil halal untuk produk yang produced kat Malaysia. Untuk produk Malaysia pun bukan main susah JAKIM nak pantau satu-satu, tetiba pulak dia nak pantau produk antarabangsa?

Lagipun salah satu syarat untuk pastikan kehalalan product adalah dengan melawat premis tempat menghasilkan produk tu. Errr, banyak duit pulak JAKIM nak pi fly ke US? Minyak Yuyi yang kontroversi tu pun belum setel, restoran-restoran kat KLCC& kat hotel-hotel KL pun belum habis check, dah nak kena pi US pulak?

Jadi nya, untuk international product, serahkan kepada badan yang jaga hal ehwal Islam kat sana. Diorang lebih arif. Kalau sekalipun kite travel overseas, bila nak makan kat restoran pak arab ke, kite takkan tanya 'Eh awak ni dh dapat sijil JAKIM tak?' Takkan kan? Mesti kita refer kepada Islamic Council negara tersebut.
Okey, harap sedikit sebanyak dapat membantu meleraikan persoalan di minda. Cewah...hehehe... Sebarang pertanyaan dialu2kan.

Terima Kasih Sudi Singgah Zahra Amani Official Blog

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Zahra Amani Official Blog