Dec 6, 2014

Air Kencing Berbuih?

nurul ain | Saturday, December 06, 2014 | 0Comments |
Pernah tak anda terfikir kenapa baru-baru ni tiap kali kencing ada buih ek? Aku banyak minum susu pekat ke? hihi..macam mana kalau saya kata jika anda abaikan gejala ni, tiba-tiba anda kena gout..kaki bengkak bisa tak boleh nak gerak. Takut tak? Haa..kencing berbuih ni petanda awal kegagalan buah pinggang tau. 







Air kencing sebenarnya datang dari cecair yang kita minum atau cecair dari makanan yang kita makan. Ia adalah bahan buangan hasil dari tapisan buah pinggang. Air kencing boleh menjadi keruh dan berbuih jika banyak protein terlepas dari tapisan buah pinggang.



Secara normal, buah pinggang akan menapis protein daripada keluar melalui air kencing kecuali terdapat masalah pada sistem penapisan buah pinggang seperti keradangan sistem penapisan yang dipanggil sebagai glomerulitis atau glomerulonephritis.



Kita sebenarnya dapat mengesan masalah kesihatan melalui air kencing. Dahulu kala, pengamal perubatan mengesan penyakit kencing manis dengan membiarkan air kencing di lantai dan perhatikan samada semut tertarik atau tidak. Jika semut suka pada air kencing tersebut, menunjukkan kandungan gula atau glukosa dalam air kencing itu adalah tinggi.



Air kencing juga ada masanya dirasa atau dihidu untuk mengesan penyakit tertentu seperti takungan ‘ketones’ berpunca daripada metabolisma lemah bagi tenaga sekiranya glukosa tidak dapat digunakan badan. Bau ‘ketones’ wangi dan berasa manis.



Menurut Dr. Thamby, air kencing adalah bahan kotoran yang keluar daripada hasil tapisan buah pinggang. Jika banyak protein tercicir keluar dari buah pinggang, air kencing menjadi keruh dan kelihatan berbuih. Protein biasanya tidak keluar dari buah pinggang kecuali sistem penapisan buah pinggang terganggu seperti keradangan sistem penapisan yang dikenali sebagai glomerulitis atau glomerulonephritis.



Apa itu glomerulonefritis? Juga dikenali sebagai nefritis glomerulus adalah penyakit ginjal ditandai dengan peradangan pada glomeruli, atau pembuluh darah kecil pada ginjal.



Air kencing berbuih kerana kehadiran protein boleh menyebabkan keadaan yang tidak normal pada buah pinggang, contohnya tahap protein melebihi paras normal.. besar kemungkinan kita berpotensi mengalami sakit buah pinggang.



Menurut Dr. Edward Otten dari University Cincinnati pula, bila warna air kencing jernih seperti air minum maksudnya ok.. takde masalah kesihatan, penyakit dan sebagainya. Tapi kalau warna seakan lemonade atau kuning muda, tubuh kita berada pada tahap ok tapi perlu minum air lagi.



Dan kalau warna coklat-coklat macam jus epal tu ataupun kuning tua.. maksudnya kita kekurangan air dalam badan.. mesti minum lagi banyak air lagi..



kalau warna kuning tua, coklat atau macam warna coca-cola pulak?.. segera lah berjumpa doktor.. takut-takut ancaman radang buah pinggang mengekori anda.



Nephrotic Syndrome adalah satu penyakit yang berkaitan dengan buah pinggang. Di dalam buah pinggang yang normal, glomeruli sejenis penapis halus di dalam buah pinggang, berfungsi untuk yang menghalang albumin (sejenis protein) daripada keluar ke dalam air kencing.



Di dalam nephrotic syndrome, glomeruli atau penapis ini telah rosak atau bocor. Ini menyebabkan lebih daripada 3 gram protein terkeluar melalui air kencing di dalam masa 24 jam setiap hari daripada badan. Ini dipanggil PROTEINURIA. Ini menyebabkan badan kehilangan banyak protein.




PENYEBAB

Nephrotic syndrome lebih banyak berlaku di kalangan kanak-kanak berbanding orang dewasa. Penyebab kerosakan glomeruli pada pesakit nephrotic syndrome kebanyakannya tidak diketahui (idiopathic). Ada juga disebabkan oleh jangkitan kuman di dalam darah seperti syphilis, penyakit autoantibodi seperti SLE (Systemic Lupus Erythematosus), penyakit darah sejak lahir seperti sickle cell disease dan Kencing manis.



PATHOPHYSIOLOGY




Pengeluaran protein melalui air kencing atau PROTEINURIA menyebabkan badan akan kehilangan banyak protein dari dalam darah atau HYPOALBUMINEMIA. Kekurangan protein di dalam salur darah menyebabkan AIR keluar dari dalam salur darah ke dalam tisu badan. Ini menyebabkan kebengkakan muka, tangan dan kaki yang dipanggil EDEMA atau bengkak air. Hati juga mula menghasilkan lebih banyak lemak di dalam darah sebagai reaksi kehilangan protein maka terjadilah HYPERLIPIDEMIA atau lemak berlebihan di dalam darah.



GEJALA


Nephrotic syndrome menyebabkan pengidapnya menjadi lemah dan tidak bermaya. Kencing mereka menjadi berbuih-buih. Mata dan muka kelihatan bengkak pada waktu pagi setelah bangun dari tidur dan kaki kelihatan bengkak pada waktu petang akibat berdiri. Perut kembung, sakit perut dan cirit-birit juga boleh berlaku.




DIAGNOSIS

  1. Air Kencing Dipstick - Level protein yang tinggi di dalam air kencing pada satu-satu masa mungkin disebabkan oleh Nephrotic Syndrome
  2. Air Kencing 24 jam - Air kencing dikumpul selama 24 jam untuk mengira jumlah protein secara lebih tepat.
  3. Darah - Nephrotic syndrome menyebabkan protein yang rendah di dalam darah dan Lipid yang tinggi. Kiraan Creatinine atau Urea yang tinggi di dalam darah menunjukkan fungsi buah pinggang mungkin terganggu
  4. 4. Biopsi - Sedikit sampel tisu buah pinggang diambil untuk menentukan jenis-jenis nephrotic syndrome. Ini sangat penting kerana "Minimal Change Nephrotic Syndrome" boleh diubati dan mempunyai masa depan pemulihan yang sangat cerah.






KOMPLIKASI

  1. Untuk kanak-kanak, penyakit ini boleh membantutkan pembesaran tubuh dan menyebabkan pesakit dimasukkan ke wad hospital sehingga sembuh.
  2. Antibodi badan menjadi lemah. Ini menyebabkan pesakit tadi mudah terkena jangkitan kuman yang boleh membawa maut.
  3. Air yang berkumpul di selaput paru-paru dan tisu badan menjadi tempat pembiakan kuman. Ini menyebabkan jangkitan paru-paru dsbg.
  4. Komplikasi yang menakutkan ialah kegagalan fungsi buah pinggang peringkat akhir atau End Stage Renal Failure (ESRF) di mana buah pinggang tidak lagi dapat berfungsi.
  5. Darah menjadi pekat kerana air keluar dari salur darah ke tisu berhampiran. Penyakit salur darah seperti salur darah di dalam kaki tersumbat (Deep Vein Thrombosis) boleh berlaku.
  6. Ubat yang diambil iaitu Steroids juga memberi banyak kesan sampingan.


PERAWATAN

  • Pada kebiasaannya, ubat steroid iaitu prednisolone diberikan mengikut berat badan sehingga tiada protein di dalam air kencing. Kemudian, dos ubat ini akan dikurangkan dengan perlahan-lahan.
  • Sekiranya muka dan badan bengkak air sehingga boleh mengancam nyawa, maka diuretics atau ubat kencing akan diberikan mengikut kes-kes dan berhati-hati.
  • Protein Albumin akan dimasukkan ke dalam salur darah untuk meningkatkan albumin di dalam darah dan hanya diberikan kecuali di dalam kes-kes tertentu. Pada kebiasaanya ia tidak diberi.
  • Antibiotic akan diberi sekiranya terdapat jangkitan
  • DIET - Pengambilan garam perlu dikawal. Jangan mengambil garam berlebihan. Pengambilan air juga hendaklah dikawal mengikut kes terutama mengalami bengkak air (Edema) yang teruk. Walaubagaimanapun air tidak perlu dikawal keterlaluan di dalam kes-kes biasa. Pengambilan kalori dan protein yang baik adalah penting untuk pengidap penyakit nephrotic.
Sumber
http://drazwan.blogspot.com/2007/10/nephrotic-syndrome-dan-perawatan.html
http://muhdhazrie.wordpress.com/2012/03/16/kenapa-air-kencing-berbuih/ 


Penawar untuk mengembalikan semula fungsi buah pinggang cadangan kami adalah Vivix. Ini berdasarkan testimoni vivix - pulihkan buah pinggang rosak tahap 4 menjadi tahap 2 lalu transplant dibatalkan. Uniknya Vivix kerana ia adalah tonik anti penuaan selular yang mampu membaik pulih sel hingga ke tahap selular DNA. Kalau anda takut, anda mungkin nak baca testimoni yang disertakan bukti keputusan ujian dialisis dalam entri Shaklee Selamat Untuk Pesakit Buah Pinggang.



Untungnya menggunakan Vivix sebagai ikhtiar kerana bukan sahaja organ tertentu mendapat manfaat, malahan seluruh tubuh badan. Penggunaan berterusan mampu mengembalikan keremajaan tubuh sehingga 25 tahun lebih muda berdasarkan penyelidikan ke atas resveratrol. Jom dapatkan Vivix pada harga berpatutan dan free postage.


Terima Kasih Sudi Singgah Zahra Amani Official Blog

Dec 5, 2014

4 tips kesihatan dari Nabi Muhammad SAW

nurul ain | Friday, December 05, 2014 | 0Comments |

1. Nabi melarang umatnya minum berdiri. Ini kerana ternyata secara perubatan, dalam tubuh kita terdapat penapis dipanggil sfringer. Saringan tersebut dapat terbuka ketika kita duduk, dan tertutup ketika kita berdiri. Air yg kita minum belum 100% steril untuk di olah oleh badan. Bila kita minum sambil berdiri, maka air tidak tersaring oleh sfringer kerana tertutup. Air yg tidak tersaring oleh sfringer terus masuk ke pundi kencing, boleh menyebabkan penyakit batu karang. 

 
2. Nabi juga melarang meniup air yg panas.. Logiknya kerana terdapat karbon dioksida (CO2) pada udara hembusan tersebut. Jika ditiup ke air maka CO2 itu akan larut didalam air akan menghasilkan cecair bersifat asid, H2CO3 (asam karbonat) yg menyebabkan penyakit jantung dan masaalah perut tidak selesa.
 
3. Nabi menggalakkan mandi sebelum waktu subuh kerana suhu air pada waktu tersebut dapat membantu membuang lemak-lemak degil dalam badan. 
 
4. Nabi melarang makan diselang-seli dengan minum air kerana ia menyebabkan banyak udara terperangkap di dalam badan dan menyebabkan badan berangin. 
 
Sentiasa ada hikmah disebalik larangan dan suruhan Rasulullah SAW. Jadi ikutlah walaupun sedikit, kerana sedikit yang dilakukan secara beristiqamah (berterusan) adalah lebih baik dari banyak tanpa istiqamah.
 
Wallahua'lam.

Terima Kasih Sudi Singgah Zahra Amani Official Blog

Nov 30, 2014

Coq Health Plus Shaklee Vitamin Kesuburan Suami Isteri

nurul ain | Sunday, November 30, 2014 | 0Comments |
Vitamin untuk cepat dapat zuriat

Hahahaha. Saya ada cerita best untuk dikongsikan. Perkara yang baik jangan kita rahsiakan. Supaya orang lain pun dapat manfaat dan kita juga boleh dapat pahala. Betul tak?
Tahun lepas Shaklee ada mengeluarkan product baru iaitu Coq Health Plus yang  mengandungi Co-enzyme Q10, Vitamin E dan ekstract daripada Tea Hijau untuk penjagaan kesihatan jantung. Boleh baca perincian Coq Health Plus (klik sini). Rupanya kebaikan Coq Health Shaklee ini bukan untuk jantung sahaja, tapi ia boleh bertindak sebagai vitamin kesuburan suami isteri. Wow! Wonderfull! Macam mana tu? 



Kesuburan Isteri 

Faktor yang boleh menjadi pergantungan utama telur wanita pada CoQ10 ialah untuk tenaga. Proses pengeluaran telur, ovulasi dan perkembangan embrio di kalangan wanita mengambil sejumlah tenaga dan memerlukan CoQ10 yang merupakan sumber utama tenaga untuk penguncupan otot dan pengeluaran protein.Semakin meningkat usia, badan menghasilkan kurang CoQ10 sekali gus menjejaskan kesuburan kita.

Teori ini disokong oleh penemuan positif dalam penyelidikan di Kanada pada tahun 2009 yang telah menunjukkan subjek kumpulan ujian diberikan suplemen CoQ10 menghasilkan lebih banyak dan lebih baik telur yang berkualiti, mencatatkan kadar kehamilan yang tinggi dan kelahiran anak-anak yang lebih ramai daripada orang-orang yang tidak menerima CoQ10.


Kesuburan Suami

Kesuburan lelaki juga dipengaruhi oleh tenaga yang menurun akibat protein membentuk sebahagian besar sel-sel sperma dan bergantung kepada CoQ10. Kajian menunjukkan bahawa punca utama kemandulan lelaki termasuk jumlah sperma yang rendah dan kualiti sperma yang kurang. Sperma yang baik ialah sperma yang mempunyai antioksidan yang tinggi.  Enzim CoQ10 dapat menghasilkan antioksidan yang kuat dan bermanfaat untuk kesuburan.





Fungsi antioksidan adalah melindungi telur dan sel sperma daripada kerosakan oksidatif yang membawa kepada kematian sel. CoQ10 dapat meningkatkan kedua-dua air mani dan sel sperma dan meningkatkan pergerakan sperma.

Jika dalam entri sebelum ini menyatakan Vitamin Kesuburan Shaklee untuk lelaki ialah Vitamin E dan Zinc Complex, kini bolehlah replace vitamin E dengan Coq Health Shaklee Plus. Ini kerana Coq Health Plus Shaklee berbeza dengan jenama lain. Coq Health Plus Shaklee turut mengandungi vitamin E denganGreen Tea Extract. Kombinasi CoQ10 & Vita-E dipercayai untuk mengukuhkan keupayaan antioksidan yang terdapat didalam Vita E kerana CoQ10 membantu mengitar & menjana semula Vitamin E, untuk memberikan perlindungan antioksidan berterusan terhadap sel-sel tubuh.


Ekstrak Teh Hijau pula mengandungi procyanidins yang telah ditemui dan dapat membantu menyokong kesihatan endothelium (lapisan tisu antara kapilari darah  dan jantung) . CoQ10 berasal daripada sumber semulajadi daripada yis yang ditapai yang terdapat pada masa kini, yang sumbernya telah diuji & diyakini ramai secara meluas mempunyai kualiti yang tinggi dalam sumber boiketersediaan CoQ10nya. Tanpa gluten.




Untuk pasangan suami isteri yang berusaha untuk mendapatkan zuriat bolehlah mengamalkan Coq Health Plus dengan set vitamin kesuburannya. Sebagai manusia biasa kita mestilah berusaha ke arah mendapatkan zuriat. Jika diizinkan Allah pasti ada rezeki untuk kita menimang cahaya mata. Apapun rezeki itu hak Allah. Kita hanya berusaha. Perancangan Allah itu memang terbaik untuk kita. La Tahzan!

Jom tengok testimoni di bawah:


 





Terima Kasih Sudi Singgah Zahra Amani Official Blog

Nov 29, 2014

Apakah Kepentingan CoQ Health Plus Shaklee Untuk Diri Kita

nurul ain | Saturday, November 29, 2014 | 0Comments |

Jaga kesihatan kita dari usia muda


Entri yang nak saya kongsikan kali ini sedikit serius. Taklah serius sangat. Kena baca sampai habis dulu. Semoga hari ini kalian dapat pertambahan ilmu baru iaitu Kepentingan CoQ10 dalam badan kita.



Apa Itu CoQ10?
Koenzim Q10 (CoQ10) ialah sejenis jisim yang menyerupai vitamin dijumpai di dalam setiap sel dalam badan manusia. CoQ10 adalah perlu untuk mengeluarkan tenaga di peringkat selular. Para saintis mendapati jantung kita mengandungi 10 kali lebih banyak CoQ10 berbanding mana-mana organ lain dalam badan. Ini kerana jantung kita adalah organ yang paling kuat bekerja sebab ia berdegup kira-kira 100,000 kali sehari. Tidak ada satu degupan pun boleh berlaku tanpa wujudnya tenaga.




Menjana tenaga yang banyak tidak menjadi masalah semasa kita masih muda. Badan dapat mengeluarkan semua CoQ10 yang diperlukan oleh jantung, tetapi apabila kita semakin tua, badan akan mengeluarkan semakin sedikit CoQ10. Pada peringkat umur 50-an atau 60-an, jantung kita akan mengalami kebuluran tenaga. Sebaik sahaja keadaan ini berlaku, jantung tidak lagi mampu bekerja dengan cekap serta tidak berupaya untuk menyampaikan semua oksigen dan nutrien yang diperlukan oleh organ dan tisu di seluruh badan. Akibatnya, kita akan berasa letih dan tidak bermaya. 





Simptom kekurangan CoQ10:

  • Kegagalan jantung kongesif
  • Tekanan darah tinggi
  • Angin
  • Stroke
  • Kekurangan tenaga
  • Lemah system imunisasi
  • Cardiac Arrhythmias
  • Gingivitis

Sebenarnya dalam badan kita menghasilkan CoQ10 sendiri tetapi akan semakin berkurangan dengan peningkatan umur. Lagipun agak sukar untuk mendapatkan CoQ10 secukupnya daripada diet harian kita. Tindakan alternatif adalah amalan pemakanan COQHealth Plus Shaklee.


Apakah kepentingan CoQ Health Plus Shaklee untuk diri kita?




Selain daripada untuk kesihatan jantung COQHealth  juga bagus untuk diabetes, kanser, kesihatan gigi, kesihatan mental, pengurangan berat badan, kesuburan untuk lelaki dan cholesterol drug.

1. Kesihatan Jantung:

  • Berperanan untuk merawat dan mencegah penyakit kardiovaskular termasuklah atherosclerosis (arteri tersumbat)
  • Mengurangkan kekerapan angina episodes dan menguatkan otot jantung.
  • Meningkatkan kualiti hidup bagi mereka yang mengalami kegaglan jantung kongesif
  • Berpotensi untuk merendahkan tekanan darah secara semulajadi

2. Untuk Kanser:

Doktor menggunakan Co-Q10 untuk merawat kanser payudara dan berperanan untuk menyokong kesihatan pesakita yang menjalani kimoterapi.


3. Untuk Diabetes:

Co-Q10 membantu untuk memperkayakan pengeluaran insulin.

4. Untuk kesihatan gigi:

Digunakan untuk membantu merawat symptom muscular dystrophy dan penyakit gusi.
 

5. Kesihatan Mental:

Kajian menunjukkan ada perubahan yang baik bagi pesakit Parkinson yang menggunakan supplemen CoQ10.


6. Untuk Pengurangan Berat:

Kajian yang dilakukan oleh beberapa saintis yang Co-Q10 membantu untuk turunka berat badan. Kajian menunjukkan kira-kira berkurangan 50% apabila pesakit obesity menggunakan Coenzyme Q10 dalam tubuh badan. 


7. Kesuburan Lelaki:

CoQ10 membantu untuk meningkatkan jumlah sperma dan meningkatkan kadar pensenyawaan.


8. Untuk Ubat Kolestrol (cholesterol drug):

CoQ10 boleh membantu melindungi kesan sampingan pengambilan ubat seperti beta blockers dan antipsychotics. Tetapi pengambilan lebihan drugs boleh mengganggu sintesis Coenzyme Q10. 


Orang kata sediakan payung sebelum hujan. Jangan tunggu sakit baru nak amalkan supplement atau vitamin. Bila dah sakit kenalah jumpa doktor. Ingat!!! Jagalah kesihatan kita dari usia muda. Jaga pemakanan kita. Lakukan gaya hidup sihat. Rajin bersenam dan bersukan. Dengan izin Allah kita akan dapat menikmati sepanjang hayat hidup kita dengan lebih bermakna. Insyallah.

Terima Kasih Sudi Singgah Zahra Amani Official Blog

Nov 28, 2014

Fatty liver/ penyakit hati

nurul ain | Friday, November 28, 2014 | 0Comments |

Hati terletak di bahagian abdomen kanan atas. Ia adalah organ yang ke-2 terbesar di dalam badan anda dan melakukan lebih 500 fungsi dlm badan.

Kira-kira 60% daripada hati terdiri daripada sel-sel hati dipanggil hepatosit
yang menyerap nutrien, menyahtoksik dan membuang bahan-bahan berbahaya dari darah.
Apakah fatty liver?
Fatty liver ada 2 jenis:
1) disebabkan oleh penggunaan alkohol secara berlebihan ( alcoholic abuse)
2) yg bukan disebabkan alkohol (NAFLD)
Penyakit fatty liver bukan alkohol (NAFLD) adalah membina lemak tambahan di dalam sel-sel hati yang tidak disebabkan oleh alkohol. Ia adalah perkara biasa bagi hati untuk mengandungi lemak. Walau bagaimanapun, apabila lemak melebihi
10% daripada berat hati, sel-sel lemak boleh merosakkan sel-sel hati.
Punca lain fatty liver :
  • ubat-ubatan
  • hepatitis virus
  • Penyakit hati autoimun atau diwarisi
  • Berat badan yg susut mendadak
  • malnutrisi

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.Sila dapatkan nasihat pakar jika anda mengambil sebarang ubat lain.

Terima Kasih Sudi Singgah Zahra Amani Official Blog

Nov 27, 2014

4 Posisi Seks yang Memaksimumkan Peluang Hamil

nurul ain | Thursday, November 27, 2014 | 0Comments |
Assalamualaikum..hari ni saya nak share posisi hubungan kelamin yang boleh meningkatkan peluang hamil yang saya terjemah dari laman web ni "pregnancy.org by parents for parents". Disebabkan rencana ni diambil dari barat, maka gaya bahasanya bukan gaya bahasa saya ye..hihihi....Sebenarnya jika masanya tepat, seorang wanita boleh hamil walau apapun posisi seks yang dicuba..tapi apa salahnya mencuba?




Ramai akan cakap ada kes yang hubungan kelamin takda pun boleh hamil. Yup.betul tu..tapi jika anda nak optimumkan dan mencuba sesuatuyang baru, boleh try cadangan posisi berikut. Mana tahu kot-kot anda enjoy semasa cuba mendapatkan zuriat.




Semua posisi adalah spekulasi atau teori sains standard, tetapi walaupun bukan semua, sebahagian posisi ni diakui berkesan oleh ramai ibu bapa di seluruh dunia..malah ia menyeronokkan! Asanya posisi ini berdasarkan common sense iaitu teori graviti. Posisi lelaki di atas lebih berkesan bebanding wanita di atas kerana sperma lebih mudah bergerak dalam cecair yang mengikut arah graviti.



"Missionary Position" (a.k.a lelaki di atas)

Ramai pakar dan pasangan bersetuju posisi lelaki di atas memberi peluang paling besar berlakunya persenyawaan. Tahap penembusan digabung dengan posisi terbuka si isterimembenarkan sperma dilepaskan berhampiran pembukaan serviks. Kelebihan posisi ni adalah ia membenarkan pasangan berkomunikasi menerusi pandangan berahi, ciuman mengghairahkan, sentuhan dan ciuman dada kedua pasangan!



Missionary Position (a.k.a. Man on top): Overwhelmingly, experts and parents alike agree that having the man positioned on top offers the greatest possibility of conception. The degree of penetration combined with the prone position of the woman allows the sperm to be deposited near the cervical opening. Additional "pluses" for this position allow both partners to communicate through sensual looks, intimate kisses, touch and oral stimulation of breasts and nipples (for both partners!), and movement.



Dari belakang (a.k.a "doggy style")

Wanita berlutut membelakangkan lelaki. Penembusan dari arah belakang, membolehkan lelaki masuk lebih dalam dan mengeluarkan sperma berdekatan serviks. Disebabkan lelaki yang mengawal posisi ini, maka klimaks lelaki lebih dari hebat dari perempuan.



From Behind (a.k.a. "doggy style"): The woman kneels before the man, facing away. Penetration is then from behind, enabling the man to enter with deeper thrusts and deposit the sperm close to the cervix. Due to the control this offers the man, his orgasms may be more intense as well.

Want to have even more fun with this position? The man can reach around and fondle his partner's breast or clitoris during intercourse and perhaps even following his own orgasm for additional stimulation. The woman may find she can pleasure her partner by reaching between, "tickling" his testicles gently as he moves and/or stroking the base of his penis. The resulting orgasms may surprise you both!



"Spooning"

Wanita duduk membelakangkan lelaki sambil lelaki memeluk dari belakang. Walaupun penetrasi tidak dalam, tetapi kedua-dua pasangan akan lebih relaks dan ia mampu meningkat peluang persenyawaan.



Spooning: The woman lays with her back to her partner and he cuddles her from behind. Penetration will not be as deep, but both partners are often quite relaxed which can also lead to achieving conception. The woman is able to move against her partner, inviting stimulation and allowing him to enter her from behind. The man is able to manually stimulate the woman's breasts and clitoris. Gentle kisses and communication between the two of you may ignite more pleasure. Something to try? The woman may want to help guide her partner's touch. She may also be able to reach and stroke him as he enters.



"Living On Te Edge"

Satu posisi yang pasti digemari ramai. Wanita berbaring di tepi katil manakala lelaki boleh berada pada posisi berdiri di tepi katil atau berlutut. Sama seperti posisi Missionary, lelaki dapat penetrate lebih baik.



"Living on the Edge": Take this one literally! The woman lays on the edge of the bed or couch. The man can then enter from the front from either a standing or kneeling position. Like the missionary position, this allows the man to enjoy a good penetration. The unusual position may excite you both. Again, manual stimulation of both partners can add even more pleasure and intensity. Gravity, ladies, remains on your side helping the sperm meet their goal!



Apa pun posisi yang dicadangkan di dalam ni, ianya berdasarkan teori graviti dapat membantu pengaliran cecair dalam serviks dan seterusnya membantu sperma berenang ke ovum. Wanita di nasihatkan tidak terus mandi atau berdiri bagi meminimumkan risiko sperma berenang ke arah luar. Banyak penghalang sperma berenang ke ovum antaranya cyst, kurang cecair simen dan lain-lain. Semua masalah ni boleh diatasi dengan mengamalkan supplement dan  ubatan yang sesuai  dengan nasihat doktor atau pakar sakit puan.


Terima Kasih Sudi Singgah Zahra Amani Official Blog

Nov 24, 2014

DTX Complex khas untuk membantu pesakit hati dan hepatitis

nurul ain | Monday, November 24, 2014 | 0Comments |
Harini saya nak kongsi sedikit info mengenai DTX Complex, supplemen untuk hati..
Apakah gejala-gejala yang ada pada mereka yang punya masalah hati?


  1. Keletihan melampau
  2. Mata menjadi kuning
  3. Air kencing berwarna gelap
  4. Rasa loya dan muntah-muntah tanpa sebab
  5. Hilang selera makan
  6. Kulit mengalami gatal/kemerahan
  7. Perut membesar-disebabkan hempedu tidak dapat menghadamkan lemak dan kolestrol
  8. Najis berwarna pucat seperti tanah liat


Golongan yang berisiko mempunyai masalah hati

Secara umumnya...

Satu fakta yang saya perolehi dari seorang nutritionist, katanya mereka yang selalu tidur lewat malam(2 pagi ke atas) cenderung mempunyai masalah hati kerana katanya apabila tidur terlalu lewat setiap malam, hati tidak dapat melakukan proses detox, iaitu proses pembuangan toksin.
Orang yang selalu travel ke merata tempat mudah terkena infeksi(racun/toksin) yang boleh menyebabkan masalah hati.


Penyakit hati juga terbahagi kepada beberapa jenis iaitu Hepatitis A, Hepatitis B, Hepatitis C, Hepatitis D

Golongan yang berisiko mengidap penyakit hati (Hepatitis A) ialah:

  • Individu yang menjamah makanan dan minuman dijangkiti disediakan oleh individu dijangkiti Hepatitis A yang tidak menjaga kerbersihan diri.
  • Ahli keluarga atau hubungan seks dengan individu yang dijangkiti.
  • Hubungan seks sesama lelaki.

Penyakit hepatitis B adalah yang paling banyak dialami di Malaysia. Ia boleh merebak melalui cecair tubuh seperti darah atau air mani.

Mereka yang berisiko mengidap penyakit Hepatitis B ialah:

  • Ahli keluarga dan pasangan seks kepada pembawa kuman HBV.
  • Tinggal serumah dengan individu dijangkiti.
  • Bayi yang dilahir dari ibu dijangkiti .
  • Anggota kesihatan dan pekerja penyelamat awam yang pekerjaan mereka terdedah kepada pengendalian darah atau cecair badan seperti doktor, doktor gigi, jururawat, anggota dan penghuni penjara dan instituti orang-orang cacat mental).
  • Individu yang mempunyai berbilang pasangan seks.
  • Penagih dadah yang menggunakan suntikan.
  • Penerima hasil atau produk darah sebelum tahun 1972.

Penyakit hepatitis C pula agak jarang berlaku di Malaysia. Ia lebih kurang sama dengan cara merebaknya hepatitis B iaitu melalui darah dan air mani. Walaubagaimanapun, mereka yang berisiko mengidap penyakit hepatitis C ialah:

  • Pasangan hubungan seksual dengan individu dijangkiti.
  • Anggota kesihatan dan pekerja penyelamat awam yang pekerjaan mereka terdedah kepada pengendalian darah atau cecair badan (seperti doktor, doktor gigi, jururawat, anggota dan penghuni penjara dan institusi orang-orang cacat mental.
  • Individu yang mempunyai berbilang pasangan seks .
  • Penagih dadah yang menggunakan suntikan .
  • Penerima hasil atau produk darah sebelum tahun 1994.
  • Pesakit menggunakan haemodialysis.
  • Bayi yang dilahir dari ibu dijangkiti tetapi risiko itu dijangkiti adalah sangat kecil (kira-kira 4%.)

(Sumber: Myhealth)

-------------------------------------------------------------------------------------------------


DTX adalah suplemen yang dapat membantu menghasilkan protein yang membantu dalam proses regenerasi sel hati dan mengekalkan pengaliran hempedu yang normal.

Bersihkan hati dengan DTX Complex
Sumber: Mommy Lyna Noh

Hati adalah organ terbesar dalam tubuh manusia yang dikenali sebagai ‘pusat industri pemprosesan’. Hati adalah organ unik yang mampu membina dirinya sendiri. Oleh itu organ hati boleh didermakan sebahagiannya, kerana ia mampu memperbaiki dan membina organnya semula.

Antara fungsi hati adalah:

  • Merembeskan cecair hempedu untuk pencernaan lemak
  • Bertindak sebagai ‘penapis’ dan ejen detoksifikasi.
  • Mengawal paras gula dalam darah.
  • Penting untuk metabolisma lemak. 





Namun begitu, dalam keadaan dunia hari ini yang penuh dengan pencemaran, hati kita terpaksa ‘kerja lebih masa’.

Bukan saja ia terpaksa melaksanakan tugas-tugas ‘wajib’ bagi hati, malah memerlukan lebih masa untuk membaikpulih dirinya sendiri.

Oleh itu hati kita memerlukan bantuan untuk membersihkan dirinya (detox hati) sekaligus menjadikan fungsi hati lebih berkesan.





Shaklee DTX Complex mengandungi bahan-bahan terbaik untuk menjaga kesihatan hati.

  1. Ekstrak bijj benih pokok susu tisel (milk thistle seed) - melindungi hati daripada toksin, termasuk bahan kimia, dadah, ubatan dan bahan kimia; merawat masalah hati, mencegah batu karang serta membantu dalam masalah kulit.
  2. Artichoke – membina semula sel hati dan merangsang pengaliran hempedu
  3. Dandelion – merendahkan paras gula dalam darah, membantu fungsi hati, membantu dalam masalah sembelit
  4. Kunyit – mengandungi curcumin yakni sejenis antioksidan dan mengurangkan kesakitan & keradangan
  5. Reishi mushroom (Ling Zhi) - membina imuniti, mengurangkan kelesuan, mengurangkan masalah resdung
  6. Schizandra – merangsang sintesis protein, memperlahankan pembentukan toksin

DTX Complex mempunyai formulasi yang dipatenkan. Hanya yang terbaik dari Shaklee. Dapatkan DTX hari ini untuk membantu hati anda menjalankan fungsi terbaik!
Terima Kasih Sudi Singgah Zahra Amani Official Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Zahra Amani Official Blog