Nov 30, 2014

Coq Health Plus Shaklee Vitamin Kesuburan Suami Isteri

nurul ain | Sunday, November 30, 2014 | 0Comments |
Vitamin untuk cepat dapat zuriat

Hahahaha. Saya ada cerita best untuk dikongsikan. Perkara yang baik jangan kita rahsiakan. Supaya orang lain pun dapat manfaat dan kita juga boleh dapat pahala. Betul tak?
Tahun lepas Shaklee ada mengeluarkan product baru iaitu Coq Health Plus yang  mengandungi Co-enzyme Q10, Vitamin E dan ekstract daripada Tea Hijau untuk penjagaan kesihatan jantung. Boleh baca perincian Coq Health Plus (klik sini). Rupanya kebaikan Coq Health Shaklee ini bukan untuk jantung sahaja, tapi ia boleh bertindak sebagai vitamin kesuburan suami isteri. Wow! Wonderfull! Macam mana tu? 



Kesuburan Isteri 

Faktor yang boleh menjadi pergantungan utama telur wanita pada CoQ10 ialah untuk tenaga. Proses pengeluaran telur, ovulasi dan perkembangan embrio di kalangan wanita mengambil sejumlah tenaga dan memerlukan CoQ10 yang merupakan sumber utama tenaga untuk penguncupan otot dan pengeluaran protein.Semakin meningkat usia, badan menghasilkan kurang CoQ10 sekali gus menjejaskan kesuburan kita.

Teori ini disokong oleh penemuan positif dalam penyelidikan di Kanada pada tahun 2009 yang telah menunjukkan subjek kumpulan ujian diberikan suplemen CoQ10 menghasilkan lebih banyak dan lebih baik telur yang berkualiti, mencatatkan kadar kehamilan yang tinggi dan kelahiran anak-anak yang lebih ramai daripada orang-orang yang tidak menerima CoQ10.


Kesuburan Suami

Kesuburan lelaki juga dipengaruhi oleh tenaga yang menurun akibat protein membentuk sebahagian besar sel-sel sperma dan bergantung kepada CoQ10. Kajian menunjukkan bahawa punca utama kemandulan lelaki termasuk jumlah sperma yang rendah dan kualiti sperma yang kurang. Sperma yang baik ialah sperma yang mempunyai antioksidan yang tinggi.  Enzim CoQ10 dapat menghasilkan antioksidan yang kuat dan bermanfaat untuk kesuburan.





Fungsi antioksidan adalah melindungi telur dan sel sperma daripada kerosakan oksidatif yang membawa kepada kematian sel. CoQ10 dapat meningkatkan kedua-dua air mani dan sel sperma dan meningkatkan pergerakan sperma.

Jika dalam entri sebelum ini menyatakan Vitamin Kesuburan Shaklee untuk lelaki ialah Vitamin E dan Zinc Complex, kini bolehlah replace vitamin E dengan Coq Health Shaklee Plus. Ini kerana Coq Health Plus Shaklee berbeza dengan jenama lain. Coq Health Plus Shaklee turut mengandungi vitamin E denganGreen Tea Extract. Kombinasi CoQ10 & Vita-E dipercayai untuk mengukuhkan keupayaan antioksidan yang terdapat didalam Vita E kerana CoQ10 membantu mengitar & menjana semula Vitamin E, untuk memberikan perlindungan antioksidan berterusan terhadap sel-sel tubuh.


Ekstrak Teh Hijau pula mengandungi procyanidins yang telah ditemui dan dapat membantu menyokong kesihatan endothelium (lapisan tisu antara kapilari darah  dan jantung) . CoQ10 berasal daripada sumber semulajadi daripada yis yang ditapai yang terdapat pada masa kini, yang sumbernya telah diuji & diyakini ramai secara meluas mempunyai kualiti yang tinggi dalam sumber boiketersediaan CoQ10nya. Tanpa gluten.




Untuk pasangan suami isteri yang berusaha untuk mendapatkan zuriat bolehlah mengamalkan Coq Health Plus dengan set vitamin kesuburannya. Sebagai manusia biasa kita mestilah berusaha ke arah mendapatkan zuriat. Jika diizinkan Allah pasti ada rezeki untuk kita menimang cahaya mata. Apapun rezeki itu hak Allah. Kita hanya berusaha. Perancangan Allah itu memang terbaik untuk kita. La Tahzan!

Jom tengok testimoni di bawah:


 





Terima Kasih Sudi Singgah Zahra Amani Official Blog

Nov 29, 2014

Apakah Kepentingan CoQ Health Plus Shaklee Untuk Diri Kita

nurul ain | Saturday, November 29, 2014 | 0Comments |

Jaga kesihatan kita dari usia muda


Entri yang nak saya kongsikan kali ini sedikit serius. Taklah serius sangat. Kena baca sampai habis dulu. Semoga hari ini kalian dapat pertambahan ilmu baru iaitu Kepentingan CoQ10 dalam badan kita.



Apa Itu CoQ10?
Koenzim Q10 (CoQ10) ialah sejenis jisim yang menyerupai vitamin dijumpai di dalam setiap sel dalam badan manusia. CoQ10 adalah perlu untuk mengeluarkan tenaga di peringkat selular. Para saintis mendapati jantung kita mengandungi 10 kali lebih banyak CoQ10 berbanding mana-mana organ lain dalam badan. Ini kerana jantung kita adalah organ yang paling kuat bekerja sebab ia berdegup kira-kira 100,000 kali sehari. Tidak ada satu degupan pun boleh berlaku tanpa wujudnya tenaga.




Menjana tenaga yang banyak tidak menjadi masalah semasa kita masih muda. Badan dapat mengeluarkan semua CoQ10 yang diperlukan oleh jantung, tetapi apabila kita semakin tua, badan akan mengeluarkan semakin sedikit CoQ10. Pada peringkat umur 50-an atau 60-an, jantung kita akan mengalami kebuluran tenaga. Sebaik sahaja keadaan ini berlaku, jantung tidak lagi mampu bekerja dengan cekap serta tidak berupaya untuk menyampaikan semua oksigen dan nutrien yang diperlukan oleh organ dan tisu di seluruh badan. Akibatnya, kita akan berasa letih dan tidak bermaya. 





Simptom kekurangan CoQ10:

  • Kegagalan jantung kongesif
  • Tekanan darah tinggi
  • Angin
  • Stroke
  • Kekurangan tenaga
  • Lemah system imunisasi
  • Cardiac Arrhythmias
  • Gingivitis

Sebenarnya dalam badan kita menghasilkan CoQ10 sendiri tetapi akan semakin berkurangan dengan peningkatan umur. Lagipun agak sukar untuk mendapatkan CoQ10 secukupnya daripada diet harian kita. Tindakan alternatif adalah amalan pemakanan COQHealth Plus Shaklee.


Apakah kepentingan CoQ Health Plus Shaklee untuk diri kita?




Selain daripada untuk kesihatan jantung COQHealth  juga bagus untuk diabetes, kanser, kesihatan gigi, kesihatan mental, pengurangan berat badan, kesuburan untuk lelaki dan cholesterol drug.

1. Kesihatan Jantung:

  • Berperanan untuk merawat dan mencegah penyakit kardiovaskular termasuklah atherosclerosis (arteri tersumbat)
  • Mengurangkan kekerapan angina episodes dan menguatkan otot jantung.
  • Meningkatkan kualiti hidup bagi mereka yang mengalami kegaglan jantung kongesif
  • Berpotensi untuk merendahkan tekanan darah secara semulajadi

2. Untuk Kanser:

Doktor menggunakan Co-Q10 untuk merawat kanser payudara dan berperanan untuk menyokong kesihatan pesakita yang menjalani kimoterapi.


3. Untuk Diabetes:

Co-Q10 membantu untuk memperkayakan pengeluaran insulin.

4. Untuk kesihatan gigi:

Digunakan untuk membantu merawat symptom muscular dystrophy dan penyakit gusi.
 

5. Kesihatan Mental:

Kajian menunjukkan ada perubahan yang baik bagi pesakit Parkinson yang menggunakan supplemen CoQ10.


6. Untuk Pengurangan Berat:

Kajian yang dilakukan oleh beberapa saintis yang Co-Q10 membantu untuk turunka berat badan. Kajian menunjukkan kira-kira berkurangan 50% apabila pesakit obesity menggunakan Coenzyme Q10 dalam tubuh badan. 


7. Kesuburan Lelaki:

CoQ10 membantu untuk meningkatkan jumlah sperma dan meningkatkan kadar pensenyawaan.


8. Untuk Ubat Kolestrol (cholesterol drug):

CoQ10 boleh membantu melindungi kesan sampingan pengambilan ubat seperti beta blockers dan antipsychotics. Tetapi pengambilan lebihan drugs boleh mengganggu sintesis Coenzyme Q10. 


Orang kata sediakan payung sebelum hujan. Jangan tunggu sakit baru nak amalkan supplement atau vitamin. Bila dah sakit kenalah jumpa doktor. Ingat!!! Jagalah kesihatan kita dari usia muda. Jaga pemakanan kita. Lakukan gaya hidup sihat. Rajin bersenam dan bersukan. Dengan izin Allah kita akan dapat menikmati sepanjang hayat hidup kita dengan lebih bermakna. Insyallah.

Terima Kasih Sudi Singgah Zahra Amani Official Blog

Nov 28, 2014

Fatty liver/ penyakit hati

nurul ain | Friday, November 28, 2014 | 0Comments |

Hati terletak di bahagian abdomen kanan atas. Ia adalah organ yang ke-2 terbesar di dalam badan anda dan melakukan lebih 500 fungsi dlm badan.

Kira-kira 60% daripada hati terdiri daripada sel-sel hati dipanggil hepatosit
yang menyerap nutrien, menyahtoksik dan membuang bahan-bahan berbahaya dari darah.
Apakah fatty liver?
Fatty liver ada 2 jenis:
1) disebabkan oleh penggunaan alkohol secara berlebihan ( alcoholic abuse)
2) yg bukan disebabkan alkohol (NAFLD)
Penyakit fatty liver bukan alkohol (NAFLD) adalah membina lemak tambahan di dalam sel-sel hati yang tidak disebabkan oleh alkohol. Ia adalah perkara biasa bagi hati untuk mengandungi lemak. Walau bagaimanapun, apabila lemak melebihi
10% daripada berat hati, sel-sel lemak boleh merosakkan sel-sel hati.
Punca lain fatty liver :
  • ubat-ubatan
  • hepatitis virus
  • Penyakit hati autoimun atau diwarisi
  • Berat badan yg susut mendadak
  • malnutrisi

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.Sila dapatkan nasihat pakar jika anda mengambil sebarang ubat lain.

Terima Kasih Sudi Singgah Zahra Amani Official Blog

Nov 27, 2014

4 Posisi Seks yang Memaksimumkan Peluang Hamil

nurul ain | Thursday, November 27, 2014 | 0Comments |
Assalamualaikum..hari ni saya nak share posisi hubungan kelamin yang boleh meningkatkan peluang hamil yang saya terjemah dari laman web ni "pregnancy.org by parents for parents". Disebabkan rencana ni diambil dari barat, maka gaya bahasanya bukan gaya bahasa saya ye..hihihi....Sebenarnya jika masanya tepat, seorang wanita boleh hamil walau apapun posisi seks yang dicuba..tapi apa salahnya mencuba?




Ramai akan cakap ada kes yang hubungan kelamin takda pun boleh hamil. Yup.betul tu..tapi jika anda nak optimumkan dan mencuba sesuatuyang baru, boleh try cadangan posisi berikut. Mana tahu kot-kot anda enjoy semasa cuba mendapatkan zuriat.




Semua posisi adalah spekulasi atau teori sains standard, tetapi walaupun bukan semua, sebahagian posisi ni diakui berkesan oleh ramai ibu bapa di seluruh dunia..malah ia menyeronokkan! Asanya posisi ini berdasarkan common sense iaitu teori graviti. Posisi lelaki di atas lebih berkesan bebanding wanita di atas kerana sperma lebih mudah bergerak dalam cecair yang mengikut arah graviti.



"Missionary Position" (a.k.a lelaki di atas)

Ramai pakar dan pasangan bersetuju posisi lelaki di atas memberi peluang paling besar berlakunya persenyawaan. Tahap penembusan digabung dengan posisi terbuka si isterimembenarkan sperma dilepaskan berhampiran pembukaan serviks. Kelebihan posisi ni adalah ia membenarkan pasangan berkomunikasi menerusi pandangan berahi, ciuman mengghairahkan, sentuhan dan ciuman dada kedua pasangan!



Missionary Position (a.k.a. Man on top): Overwhelmingly, experts and parents alike agree that having the man positioned on top offers the greatest possibility of conception. The degree of penetration combined with the prone position of the woman allows the sperm to be deposited near the cervical opening. Additional "pluses" for this position allow both partners to communicate through sensual looks, intimate kisses, touch and oral stimulation of breasts and nipples (for both partners!), and movement.



Dari belakang (a.k.a "doggy style")

Wanita berlutut membelakangkan lelaki. Penembusan dari arah belakang, membolehkan lelaki masuk lebih dalam dan mengeluarkan sperma berdekatan serviks. Disebabkan lelaki yang mengawal posisi ini, maka klimaks lelaki lebih dari hebat dari perempuan.



From Behind (a.k.a. "doggy style"): The woman kneels before the man, facing away. Penetration is then from behind, enabling the man to enter with deeper thrusts and deposit the sperm close to the cervix. Due to the control this offers the man, his orgasms may be more intense as well.

Want to have even more fun with this position? The man can reach around and fondle his partner's breast or clitoris during intercourse and perhaps even following his own orgasm for additional stimulation. The woman may find she can pleasure her partner by reaching between, "tickling" his testicles gently as he moves and/or stroking the base of his penis. The resulting orgasms may surprise you both!



"Spooning"

Wanita duduk membelakangkan lelaki sambil lelaki memeluk dari belakang. Walaupun penetrasi tidak dalam, tetapi kedua-dua pasangan akan lebih relaks dan ia mampu meningkat peluang persenyawaan.



Spooning: The woman lays with her back to her partner and he cuddles her from behind. Penetration will not be as deep, but both partners are often quite relaxed which can also lead to achieving conception. The woman is able to move against her partner, inviting stimulation and allowing him to enter her from behind. The man is able to manually stimulate the woman's breasts and clitoris. Gentle kisses and communication between the two of you may ignite more pleasure. Something to try? The woman may want to help guide her partner's touch. She may also be able to reach and stroke him as he enters.



"Living On Te Edge"

Satu posisi yang pasti digemari ramai. Wanita berbaring di tepi katil manakala lelaki boleh berada pada posisi berdiri di tepi katil atau berlutut. Sama seperti posisi Missionary, lelaki dapat penetrate lebih baik.



"Living on the Edge": Take this one literally! The woman lays on the edge of the bed or couch. The man can then enter from the front from either a standing or kneeling position. Like the missionary position, this allows the man to enjoy a good penetration. The unusual position may excite you both. Again, manual stimulation of both partners can add even more pleasure and intensity. Gravity, ladies, remains on your side helping the sperm meet their goal!



Apa pun posisi yang dicadangkan di dalam ni, ianya berdasarkan teori graviti dapat membantu pengaliran cecair dalam serviks dan seterusnya membantu sperma berenang ke ovum. Wanita di nasihatkan tidak terus mandi atau berdiri bagi meminimumkan risiko sperma berenang ke arah luar. Banyak penghalang sperma berenang ke ovum antaranya cyst, kurang cecair simen dan lain-lain. Semua masalah ni boleh diatasi dengan mengamalkan supplement dan  ubatan yang sesuai  dengan nasihat doktor atau pakar sakit puan.


Terima Kasih Sudi Singgah Zahra Amani Official Blog

Nov 24, 2014

DTX Complex khas untuk membantu pesakit hati dan hepatitis

nurul ain | Monday, November 24, 2014 | 0Comments |
Harini saya nak kongsi sedikit info mengenai DTX Complex, supplemen untuk hati..
Apakah gejala-gejala yang ada pada mereka yang punya masalah hati?


  1. Keletihan melampau
  2. Mata menjadi kuning
  3. Air kencing berwarna gelap
  4. Rasa loya dan muntah-muntah tanpa sebab
  5. Hilang selera makan
  6. Kulit mengalami gatal/kemerahan
  7. Perut membesar-disebabkan hempedu tidak dapat menghadamkan lemak dan kolestrol
  8. Najis berwarna pucat seperti tanah liat


Golongan yang berisiko mempunyai masalah hati

Secara umumnya...

Satu fakta yang saya perolehi dari seorang nutritionist, katanya mereka yang selalu tidur lewat malam(2 pagi ke atas) cenderung mempunyai masalah hati kerana katanya apabila tidur terlalu lewat setiap malam, hati tidak dapat melakukan proses detox, iaitu proses pembuangan toksin.
Orang yang selalu travel ke merata tempat mudah terkena infeksi(racun/toksin) yang boleh menyebabkan masalah hati.


Penyakit hati juga terbahagi kepada beberapa jenis iaitu Hepatitis A, Hepatitis B, Hepatitis C, Hepatitis D

Golongan yang berisiko mengidap penyakit hati (Hepatitis A) ialah:

  • Individu yang menjamah makanan dan minuman dijangkiti disediakan oleh individu dijangkiti Hepatitis A yang tidak menjaga kerbersihan diri.
  • Ahli keluarga atau hubungan seks dengan individu yang dijangkiti.
  • Hubungan seks sesama lelaki.

Penyakit hepatitis B adalah yang paling banyak dialami di Malaysia. Ia boleh merebak melalui cecair tubuh seperti darah atau air mani.

Mereka yang berisiko mengidap penyakit Hepatitis B ialah:

  • Ahli keluarga dan pasangan seks kepada pembawa kuman HBV.
  • Tinggal serumah dengan individu dijangkiti.
  • Bayi yang dilahir dari ibu dijangkiti .
  • Anggota kesihatan dan pekerja penyelamat awam yang pekerjaan mereka terdedah kepada pengendalian darah atau cecair badan seperti doktor, doktor gigi, jururawat, anggota dan penghuni penjara dan instituti orang-orang cacat mental).
  • Individu yang mempunyai berbilang pasangan seks.
  • Penagih dadah yang menggunakan suntikan.
  • Penerima hasil atau produk darah sebelum tahun 1972.

Penyakit hepatitis C pula agak jarang berlaku di Malaysia. Ia lebih kurang sama dengan cara merebaknya hepatitis B iaitu melalui darah dan air mani. Walaubagaimanapun, mereka yang berisiko mengidap penyakit hepatitis C ialah:

  • Pasangan hubungan seksual dengan individu dijangkiti.
  • Anggota kesihatan dan pekerja penyelamat awam yang pekerjaan mereka terdedah kepada pengendalian darah atau cecair badan (seperti doktor, doktor gigi, jururawat, anggota dan penghuni penjara dan institusi orang-orang cacat mental.
  • Individu yang mempunyai berbilang pasangan seks .
  • Penagih dadah yang menggunakan suntikan .
  • Penerima hasil atau produk darah sebelum tahun 1994.
  • Pesakit menggunakan haemodialysis.
  • Bayi yang dilahir dari ibu dijangkiti tetapi risiko itu dijangkiti adalah sangat kecil (kira-kira 4%.)

(Sumber: Myhealth)

-------------------------------------------------------------------------------------------------


DTX adalah suplemen yang dapat membantu menghasilkan protein yang membantu dalam proses regenerasi sel hati dan mengekalkan pengaliran hempedu yang normal.

Bersihkan hati dengan DTX Complex
Sumber: Mommy Lyna Noh

Hati adalah organ terbesar dalam tubuh manusia yang dikenali sebagai ‘pusat industri pemprosesan’. Hati adalah organ unik yang mampu membina dirinya sendiri. Oleh itu organ hati boleh didermakan sebahagiannya, kerana ia mampu memperbaiki dan membina organnya semula.

Antara fungsi hati adalah:

  • Merembeskan cecair hempedu untuk pencernaan lemak
  • Bertindak sebagai ‘penapis’ dan ejen detoksifikasi.
  • Mengawal paras gula dalam darah.
  • Penting untuk metabolisma lemak. 





Namun begitu, dalam keadaan dunia hari ini yang penuh dengan pencemaran, hati kita terpaksa ‘kerja lebih masa’.

Bukan saja ia terpaksa melaksanakan tugas-tugas ‘wajib’ bagi hati, malah memerlukan lebih masa untuk membaikpulih dirinya sendiri.

Oleh itu hati kita memerlukan bantuan untuk membersihkan dirinya (detox hati) sekaligus menjadikan fungsi hati lebih berkesan.





Shaklee DTX Complex mengandungi bahan-bahan terbaik untuk menjaga kesihatan hati.

  1. Ekstrak bijj benih pokok susu tisel (milk thistle seed) - melindungi hati daripada toksin, termasuk bahan kimia, dadah, ubatan dan bahan kimia; merawat masalah hati, mencegah batu karang serta membantu dalam masalah kulit.
  2. Artichoke – membina semula sel hati dan merangsang pengaliran hempedu
  3. Dandelion – merendahkan paras gula dalam darah, membantu fungsi hati, membantu dalam masalah sembelit
  4. Kunyit – mengandungi curcumin yakni sejenis antioksidan dan mengurangkan kesakitan & keradangan
  5. Reishi mushroom (Ling Zhi) - membina imuniti, mengurangkan kelesuan, mengurangkan masalah resdung
  6. Schizandra – merangsang sintesis protein, memperlahankan pembentukan toksin

DTX Complex mempunyai formulasi yang dipatenkan. Hanya yang terbaik dari Shaklee. Dapatkan DTX hari ini untuk membantu hati anda menjalankan fungsi terbaik!
Terima Kasih Sudi Singgah Zahra Amani Official Blog

Nov 23, 2014

Imunisasi Hepatitis B

nurul ain | Sunday, November 23, 2014 | 0Comments |
Sumber : Fatwa Kebangsaan

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-22 yang bersidang pada 24 Nov 1988 telah membincangkan Imunisasi Hepatitis B. Muzakarah telah memutuskan bahawa vaksin untuk Imunisasi Hepatitis B yang dihasilkan daripada ragi adalah tidak najis dan harus digunakan untuk tujuan tersebut kerana ragi adalah suatu bahan yang suci.


Keterangan/Hujah: 
 
Hepatitis B ialah sejenis penyakit berjangkit yang disebabkan oleh sejenis virus yang dinamakan Virus Hepatitis B. Virus ini terdapat pada cecair badan seseorang pesakit seperti pada darah, air liur, air mani dan mana-mana keluaran atau bendalir. Seorang pesakit atau pembawa penyakit Hepatitis B akan merebakkan virus ini apabila
cecair dari badan mereka masuk ke dalam tubuh orang lain melalui luka, persetubuhan, semasa proses kelahiran bayi, perkongsian jarum suntikan yang tercemar dan lain-lain lagi. Virus ini boleh menyerang segenap lapisan umur.
 
Seseorang yang mendapat jangkitan, kadar risiko untuk menjadi pembawa penyakit ini adalah bergantung kepada umur. Bagi bayi-bayi yang dijangkiti semasa lahir, risiko menjadi pembawa kronik ialah 90 hingga 95 peratus, manakala bagi golongan dewasa ialah 5 hingga 10 peratus. Kesan bahaya pesakit dan pembawa penyakit ini pada jangka masa panjang ialah penyakit kronik pada hati iaitu cirrhosis hati dan kanser hati yang boleh membawa kematian. Penyakit Hepatitis B ini boleh dicegah melalui vaksin yang digunakan untuk tujuan imunisasi.
 
Terdapat dua jenis vaksin bagi kegunaan imunisasi ini, iaitu vaksin yang diterbitkan dari plasma darah dan vaksin yang dihasilkan dari ragi untuk kegunaan program imunisasi ini. Tiga golongan akan diberi imunisasi ini, iaitu kepada bayi yang baru lahir, pekerja perubatan dan kesihatan, dan penagih-penagih dadah yang menggunakan suntikan.
 
Vaksin yang dihasilkan daripada ragi adalah lebih utama untuk kegunaan dalan imunisasi hepatitis B jika dibandingkan dengan vaksin yang dihasilkan oleh plasma darah. Ini adalah kerana ragi adalah bahan suci yang jelas dibenarkan oleh Islam.

Terima Kasih Sudi Singgah Zahra Amani Official Blog

Nov 21, 2014

10 Kelebihan Detoks Usus / Detoksifikasi Usus.

nurul ain | Friday, November 21, 2014 | 0Comments |

Pernahkah anda mengalami sembelit yang teruk? Tahukah anda, sembelit yang kronik boleh mengundang kanser?


Berdasarkan perangkaan, kanser usu adalah kanser ketiga tertinggi di Malaysia. Takut juga bila kita dengar statistik ni. Rupanya antara sebabnya adalah sembelit. Sembelit juga berpunca dari usus yang tidak sihat. Macamana nak dapatkan usus yang sihat? Kita kena Detoks usus kita supaya usus bersih dari bakteria dan kuman penyebab kanser.





Terdapat 10 kelebihan Detoks Usus selain mengelak kanser:




1. Meningkatkan Keberkesanan Sistem Penghadaman.



Apabila kita dah detoks usus, usus kita dapat menyerap nutrien dengan lebih berkesan. Apabila bahan tidak terhadam tinggal lama dalam usus, ia akan menyebabkan bakteria merebak dan boleh memberi kesan lebih teruk. Usus yang bersih boleh menyebabkan bahan tidak terhadam melaluinya dengan mudah. Seperti juga longkang yang lancar aliran airnya, mampu membawa sisa-sisa terbuang dengan baik jauh ke tempat kumbahan. Longkang tersumbat boleh menyebabkan kotoran tersekat dan mendatangkan bau busuk serta penyakit.




2. Bantu kita buang air dengan lebih kerap, elak sembelit.



Sembelit membuatkan bahan tidak elok dalam usus berada didalam badan dengan lebih lama. Itu sangat tidak baik untuk badan. Kenapa? Sebab toksin benda tidak terhadam itu boleh menyerap ke dalam saluran darah dan mendatangkan penyakit. Ia juga boleh menyebabkan kesan lebih teruk seperti buasir.




3. Meningkatkan tenaga



Membuang toksin dalam badan boleh tingkatkan tenaga. Tenaga yang diperlukan untuk membuang kotoran dalam usus akan lebih dijimatkan dandisalurkan untuk keperluan badan yang lain. Ramai orang yang menjalani detoks usus merasa lebih bertenaga, pengaliran darah yang lebih lancar dan tidur yang lebih lena.




4. Meningkatkan kadar serapan vitamin dan nutrien



Usus yang telah dibersihkan membantu air, vitamin dan nutrien di serap dengan lebih baik. Usus yang kotor membuatkan penyerapan nutrien kurang kerana dihalang dengan toksin yang berada dalam usus.




5. Meningkatkan fokus.



Sebanyak manapun makanan berkhasiat yang kita makan, tetapi tidak dapat diserap, alangkah ruginya. Fokus hilang apabila badan tidak sihat kerana makanan berkhasiat yang dimakan tidak diserap dengan baik oleh tubuh. Detoks usus secara tidak langsung meningkatkan taraf hidup seseorang dengan meningkatkan fokus apabila keperluan vitamin dan nutrien dalam badan dapat diserap dengan baik.




6. Permulaan yang baik untuk kurus



Makanan kurang serat yang tidak membantu detoksifikasi usus akan melalui usus lebih satu perempat lambat dari makanan penuh serat. Sejenis lendiran akan terhasil disebabkan laluan makanan yang lambat ini dan melekat di dinding usus. Ia juga menyebabkan jumlah berat yang membantu pembuangan bahan sisa lebih tinggi. Detoks usus membantu menguruskan badan. Ramai orang yang hilang berat disebabkan oleh detoks usus kerana ia juga membantu meningkatkan metabolisma badan.




7. Mengurangkan risiko barah kolon.



Semua toksin yang kita makan, hidu, minum dan yang diserap oleh kulit akan diproses oleh gastrointestinal (dalam usus) dan hati. Toksin yang berada dalam kolon dengan lebih lama akan membentuk sel tidak baik seterusnya menyebabkan barah/ kanser




8. Meningkatkan kesuburan.



Detoksifikasi Usus boleh menggalakkan pengambilan makanan yang sihat dan berserat tinggi, meningkatkan kekerapan buang air dan mengawal berat badan. Lemak adalah bersifat estrogen, jika terlalu banyak dalam badan, ia akan menyukarkan peluang untuk mengandung. Usus yang memberat disebabkan toksin dalamnya akan menekan uterus dan organ pembiakan yang lain dan menjadi penghalang. Detoks usus atau pembersihan usus akan membuang toksin dan bahan kimia yang mengganggu telur dan sperma.




9. Mengekalkan keseimbangan pH dalam darah.



Makanan yang biasanya menyebabkan usus tersumbat adalah makanan yang berasid, biasanya makanan yang berprotein tinggi dan kurang serat. Ia akan jadi punca kelesuan. Ia adalah disebabkan tisu sel dalam usus telah dicemari toksin. Apabila yis, fungus, bakteria dan parasit menyerap dalam darah, pH dalam darah akan menjadi tidak seimbang. 




10. Meningkatkan kesihatan badan secara keseluruhan. 



Detoks serta membersihkan usus dari toksin dan sisa yang tidak elok boleh membantu meningkatkan kecergasan badam badan akan rasa lebih ringan, serta lebih sihat.



Shaklee juga mempunyai produk yang membantu detoks usus dan membersihkan usus. Ia dapat meningkatkan kekerapan pembuangan air, membuang dengan lebih kerap dan lawas dan sekali gus dalam membantu untuk kurus. Ia adalah Alfalfa Shaklee.



Harga Alfalfa Shaklee hanyalah RM53(330 biji) dan RM97(700 biji). Dapatkan HARI INI!




Terima Kasih Sudi Singgah Zahra Amani Official Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Zahra Amani Official Blog