Jun 10, 2014

Kenapa kentut berbau busuk? Ketahui 10 fakta menarik mengenai kentut

Unknown | Tuesday, June 10, 2014 | 0Comments |

Apa itu kentut? Bagaimana ia terhasil? Kentut adalah disebabkan oleh udara yang terperangkap, yang datang dari pelbagai sumber. Sebahagian daripadanya adalah udara yang kita telah telan semasa mengunyah atau minum.Gas meresap ke dalam usus kita daripada darah kita, dan ada gas yang dihasilkan oleh tindak balas kimia dalam usus atau bakteria yang hidup dalam usus kita.




1. Kentut biasanya terdiri daripada kira-kira 59 peratus nitrogen, 21 peratus hidrogen, 9 peratus karbon dioksida, metana 7 peratus dan 4 peratus oksigen. Hanya kira-kira satu peratus daripada kentut mengandungi gas hidrogen sulfida dan merkaptan, yang mengandungi sulfur, dan sulfur adalah bahan yang membuatkan kentut berbau busuk.
2. Kentut membuat bunyi kerana getaran rektum. Kekuatan ini mungkin berbeza-beza bergantung kepada tekanan dan kekuatan otot sfinkter.
3. Kenapa kentut berbau busuk? Lebih banyak sulfur  dalam makanan yang anda makan, lebih dahsyat bau kentut anda. Sesetengah makanan mengandungi sulfur yang lebih daripada yang lain, jadi sebab itulah bila anda makan benda-benda seperti kacang, kubis, keju, soda, dan telur boleh menyebabkan gas kentut yang dihasilkan berbau busuk!
4. Rata-rata orang menghasilkan kira-kira setengah liter kentut setiap hari, dan walaupun ramai wanita tidak akan mengaku, wanita kentut sama saja sekerap lelaki. Malah, kajian telah membuktikan bahawa apabila lelaki dan wanita makan makanan yang sama, wanita cenderung untuk mempunyai gas kentut lebih pekat daripada lelaki.
5. Manusia biasanya kentut lebih dari 14 kali sehari secara purata.
6. Jika seseorang kentut secara berterusan selama 6 tahun dan 9 bulan, mereka akan menghasilkan gas dengan tenaga yang sama dengan bom atom.
7.  Sesetengah pakar berpendapat bahawa kentut adalah sebahagian daripada sistem pencernaan semulajadi anda, jadi  menahan kentut tidak akan memudaratkan anda. Tetapi ada juga yang berpendapat menahan kentut boleh menyebabkan kembung, dan gejala tidak selesa yang lain, dan paling teruk, boleh menyebabkan buasir.
8. Gas metana dan hidrogen yang dihasilkan oleh kentut sebenarnya boleh membuat gas kentut anda sangat mudah terbakar. Inilah sebabnya mengapa sesetengah orang berfikir adalah satu helah pihak yang menyeronokkan untuk menahan kentut dan menghasilkan api dari gas kentut mereka tetapi ini sangat berbahaya!
9. Anai-anai kentut lebih banyak daripada mana-mana haiwan lain, yang menghasilkan gas metana. Menurut Agensi Perlindungan Alam Sekitar, “pelepasan Global metana kerana anai-anai dianggarkan antara 2 dan 22 Tg setahun, menjadikan mereka sumber semula jadi kedua terbesar pelepasan metana. Metana dihasilkan dalam anai-anai sebagai sebahagian daripada proses pencernaan biasa , dan jumlah yang dihasilkan berbeza antara spesies.
10. Kentut akan keluar secara semulajadi biarpun semasa anda sedang tidur.

Terima Kasih Sudi Singgah Zahra Amani Official Blog

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Zahra Amani Official Blog