Feb 10, 2014

KAFEIN....Baik atau Buruk??

Unknown | Monday, February 10, 2014 | 0Comments |
Berkenaan dengan tajuk entri kali ini. Saya memang penggemar kafein!. Teh, Nescafe dan kopi juga mempunyai kafein walaupun dalam jumlah yang berbeza. Tak kira pagi, petang atau malam, minuman harian saya sebelum ini adalah kafein. Hehe..Namun semenjak mengambil supplemen Shaklee saya sudah kurangkan kafein dalam pemakanan saya...Jaga kesihatan lah konon....hihi.
 
Apa itu kafein?
75% kafein yang digunakan datangnya dari kopi, sumber kafein yang lain datangnya daripada coklat, teh dan minuman bergas. Kafein ni bukannya nutrient, seperti vitamin dan mineral tetapi bahan kimia yang boleh di kelaskan sebagai dadah. Seperti dadah-dadah yang lain.Kebaikan dan keburukannya bergantung kepada pengguna. Tapi
 
 

Berapa banyak kafein yang akan memudaratkan kesihatan?
Seperti biasa, saya akan minum paling banyak pun dalam 3-4cawan sehari iaitu lebih kurang 300mg kafein. Jumlah ini tidak akan memudaratkan kesihatan. Badan kita akan menyingkirkan 20% per jam. Dos yang akan membunuh adalah sebanyak 10g kafein bersamaan dengan 100 cawan kopi dalam masa 4 jam! Jumlah kafein bergantung pada cara penyediaan nya. Mungkin kopi di Starbuck tidak sama dengan kopi di mamak! Berkenaan kafein bukan rasanya ya!
 
 
Mari kita lihat kebaikannya berdasarkan kajian.
 
1. Pengambilan kopi 6-8 cawan sehari akan mengurangkan risiko kencing manis sebanyak 54% pada lelaki dan 30% pada wanita.
 
2. Peminum kopi juga mempunyai 80% kurang risiko untuk mendapat penyakit Parkinson, 25% kurang risiko mendapat barah usus dan 80% kurang risiko mendapat kerosakan hati.
 
3. Kafein merangsang aktiviti otak untuk melupakan rasa letih, meransang aktiviti otot dan dapat meningkatkan keupayaan seorang athelit
 
4. Kajian di Brazil, mendapati bahawa kanak-kanak yang minum secawan kopi setiap hari dapat mencegah masalah kemurungan, menyebabkan lebih aktif dan mudah menerima pelajaran.
 
Antara kesan buruk jika meminum kopi secara berlebihan ialah, rasa berdebar-debar, menggigil/ketar tangan,meningkatkan paras kolesterol, gangguan tidur, tulang cepat reput.
 

Terima Kasih Sudi Singgah Zahra Amani Official Blog

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Zahra Amani Official Blog